hehehe... jom start nak? I x der geng. my target is to start monitoring my food intake this month on wards. ada 7 months je tinggal menjelang hari bahagia cheewah!! Im sure ramai kat luar sana berdiet, exercise, makan ubat kurus...etc.
I pernah buat food diary..but i cheated. hahhaa. =P Naughty me! so that does not count. I want to start all over again.
What is food diary? basically you just have to jot down everything that you put into your mouth. then you'll know how much food intake for that day... yikes!! scary! especially when cheesecake, chocolate chip frappuccino is in your diary. Studies showed that people who keep a food diary lose twice the weight...haaa amacam menarik x? hihihi.
What should you write? Food, drink and the portion. it's better if you can include the Calories. but I dont bother. not that much of Calories Freak. hahaha.(takot sebenarnya). I make sure that everyday at least 1 type of fruit. bnykkan makan green apple... it helps to lose weight. (i x brapa suka... masam! but force myself )
Kalau you rajin... you boleh cari buku Kalori makanan.. I pernah nmpk buku tu. dia akan listkan semua jenis makanan...dari nasi lemak... sampai ke roti canai brapa nilai kalori per food intake. lepas tu you boleh calculate your daily calorie needs and compare it with you Calorie intake. Ha masa tu... i rasa eee bnyknyer makan today...automatic besok kita akan kurangkan makanan. Nasi...kalau boleh palm size jer...sapa tapak tangan besar beruntung! leh makan nasi bnyk. sy tapak tangan kecik. (y i said i cheated? i makan 2 palm size tp tulis a palm size of rice. ahaks!)
I promise I'll be a good girl starting tomorrow onwards~ ngee =D
P/s: MR.Teddy jom pegi beli notebook bunga bunga...(motivation okeh! beli menda baru)
Friday, May 21, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
ngeee..org mcm da xsempat nak wat sume tu.gudlak ye ninie cayang!! :)
dah start ke belum ni?
alamak ada org tanya pulak dah start ke? x nmpk ke suar org longgar? (cara mengelak wakkaa.) kita tulis kat paper jer. pastu paper tu terbang bawa dek angin... =P
Post a Comment